tisdag 19 maj 2015

Spegel, spegel på väggen där...

Som beskrivs i boken Den vänliga maktutövningens regim (2008) så kan man beskriva dagens skola som en direkt avspegling av dagens samhälle, vilket stämmer ganska bra in på hur skolan faktiskt ser ut idag. Skolan är idag under ständig förändring och som det står i boken Lärande skola bildning (2014) så utökas och förändras verksamhetens innehåll kontinuerligt för att bättre förhålla sig till dagens moderna samhälle, vilket dock kan medföra vissa problem då skolans expandering inte alltid förhåller sig så väl med skolans så redan tajta timplan.

Redan idag är skolan överbelastad, med så mycket som ska hinnas med, men så oerhört lite tid, och när man då tillför mer än vad som tas bort så är det kanske inte så konstigt att många lärare idag upplever att man helt enkelt inte mäktar med. Självklart är det viktigt att eleverna tar del av kunskaper om till exempel dinosaurer, hur man levde på forntiden eller hur man formar bokstaven A 700 gånger i en skrivbok, men speglar verkligen dessa kunskaper hur dagens moderna samhälle faktiskt ser ut samt vilka kunskaper som behövs för att verka och leva i samhället idag? Om skolan ska fortsätta att spegla dagens moderna samhälle och utvecklas i takt med samhällets utveckling så krävs det också att vi faktiskt ser över vilka kunskaper som vi faktiskt vill att skolan ska förmedla, om vi inte vill utöka skolans verksamhet till en ”dygnet runt verksamhet”.

Man kan tydligt se att vissa förändringar har skett i skolan där till exempel både den traditionella "skrivstilsboken", men faktiskt även blyertspennan, allt oftare ersätts med en dator. Detta förhåller sig förvisso väl till dagens moderna teknologiska samhälle, men samtidigt så medför dessa förändringar andra problem då vi till exempel idag kan se hur elevernas handstil blir allt mer svårläslig samt hur elevernas handskrivna texter blir allt mer kortare, då de helt enkelt inte orkar skriva långa texter för hand. Eftersom de ekonomiska förutsättningarna kan se väldigt olika ut mellan olika kommuner så kan även detta bidra till ökade klasskillnader, där elever, från kommuner med möjlighet att kunna köpa in fler datorer, får med sig mer tekniska kunskaper än en elev som till största delen har skrivit för hand.

Ser ni några för- eller nackdelar med denna spegling av samhället, eller ser ni kanske några lösningar på hur skolan kan utformas för att på bästa sätt förhålla sig till, samt spegla, samhällets ständiga utveckling, utan att spegeln krossas i tusen bitar?

/Malin, Jennifer & Josefine

11 kommentarer:

  1. Mycket intressant inlägg. Just detta diskuterade vi en del i Karlstad sist. Samhället förändras ju hela tiden men skolan hänger inte riktigt med. Vi har pratat en del om det här med att vi faktiskt i skolan borde lära eleverna för framtiden eller åtminstone för nutiden. Om man utgår ifrån det så kanske det ska till nya ämnen och innehållet i en del andra kanske skulle ses över.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Och jag anser att skolan måste följa med i utvecklingen. Men det gör den nog till viss del? Men det kanske inte är i ett tillräckligt snabbt tempo. Men ska man se det från den andra sidan ska väl vissa synsätt och tekniker implementeras i samhället först så man verkligen ser att det funkar och är här för att stanna. Annars skulle vi ju lära ut en massa saker som till sist inte är relevanta ändå. /Maja Franzén

    SvaraRadera
  3. Intressant!
    Har funderat endel över detta, och tror jag tycker att lagom är bäst. Skolan måste följa samhället, men även hålla kvar delar av det traditionella. Eleverna bör kunna skriva förståligt med penna och papper, en viss kunskap kring exempelvis huvudräkning tycker jag också är viktigt att de behärskar.
    Som det också nämns ovanför så utvecklas samhället och speciellt teknologien så fort att det som är aktuellt idag är helt utdaterat om ett år. För att skolan ska kunna följa denna utveckling krävs en mycket god ekonomi och uppdatering av lärarstab, nej, lagom är bäst, lär de grunderna i det som behövs utöver teknologien så att de får lära att tänka själv. Lär de även det som är aktuellt för framtiden och grunderna i dagens teknologiska samhälle.
    //Jeanette

    SvaraRadera
  4. Är en balansgång hur mycket teknik man ska ta in i undervisningen, på min skola har vi inte jättebra ekonomi och vi har tillgång till ipads men inte så man kan arbeta i helklass varje dag utan då måste man låna ifrån andra klasser. Datorer finns det bara en i varje klass att kunna sitta och skriva vid. Jag kan tycka att det behövs utnyttjas mer eftersom det är så samhället ser ut idag och tror att flera barn kan behöva träningen på till exempel ipads. Men samtidigt tycker jag absolut att de ska kunna skriva läsligt för hand, det kommer de ha nytta av. Innehållet i själva undervisningen behöver ses över och anpassas efter samhällets gång, så man inte står där och lär ut saker som eleverna ändå inte kommer att ha nytta av i slutändan.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är bra med ny teknik, dock så behövs det information och fortbildning för de verksamma lärarna. Många av de lärare som jag har träffat under tiden jag har varit vikarie, har ansett att teknik är svårt och det tar längre tid att få igång än skriva för hand. Om denna bild skulle ändras till att teknik ses som något positivt tror jag att skolan skulle kunna nå ut till fler elever som kanske saknar den inre motivationen till studier. Detta genom att eleverna börjar se sin skoltid och privata tid mer sammanlänkande och inte som två skilda plan i dennes tillvaron. Sen är de klart att vissa elever finner det svårt att låta bli att leka med ny teknik, men de finns även de barn som har svårt att låta bli att leka med pennor och sudd också:) / Sandra J

    SvaraRadera
  6. Har funderat endel över detta och anser att skolan måste följa samhället, men även hålla kvar delar av det traditionella. Så lagom utav allt är väl det jag tänker är bäst. Eleverna bör kunna skriva förståligt med penna och papper men också ha kunskaper om hur man skriver på en dator. Som det också nämns ovanför så utvecklas samhället så fort att det blir svårt att hänga med. För att skolan ska kunna följa utvecklingen krävs även en god ekonomi vilket många skolor tyvärr inte har. Det är inte lätt detta, men vi lärare får göra vårt bästa för att följa utvecklingen.

    SvaraRadera
  7. Jag tror som någon sa att det är en balansgång. Ny teknik, eller på vissa skolor teknik överhuvudtaget, måste naturligtvis finnas på skolorna och både undervisas kring och användas som verktyg. Jag tror att vi ofta tar för givet att barnen/eleverna kan använda och förstå tekniken men under min VFU så gjorde eleverna många misstag som visade att de absolut inte hade någon koll på själva grunden för exempelvis datorn. Jag tror dessutom att det är väldigt ojämnt i kunskaperna kring IKT och att vi lärare därför behöver undervisa för att ha den utjämnande effekt skolan ska ha. Det är kanske en jämlikhetsfråga?

    Vad gäller att kunna skriva för hand så tror jag att det är värt att lägga tid på även detta. Skrivstilen kanske inte är det mest viktiga längre men att få upp en någotsånär hastighet borde vara motiverat tycker jag. Om man kan anteckna för hand aktiverar man ju ännu ett sinne och lär sig bättre. Det är också något man faktiskt har nytta av hela sitt liv, just att kunna skriva obehindrat för hand. Jag tror att man kanske behöver tala om för eleverna att det är något som de kommer att ha nytta av och att det därför är värt att anstränga sig tills det är automatiserat och man kan skriva utan att tänka på det. Explicit uttrycka sig så alltså. Vad tror ni?
    /Katrin

    SvaraRadera
  8. Visst speglar skolan samhället till stor del. För att fortsätta vara ett konkurrens kraftigt land med god ekonomi behöver vi i skolan främja de kompetenser som kommer behövas. Många talar då om att kreativiteten och uppfinningsrikedomen är två otroligt viktiga komponenter till fortsatt framgång. Att träna timme in och timme ut på att skriva för hand blir i det sammanhanget mindre viktigt. Själv tycker jag dock att det är ett hantverk värt att bevara. Vissa menar att man som en kompromiss i det hela bör börja med att lära sig skriva på dator eller I-pad för att när man blivit säkrare på att skriva kan lära sig hantverket att forma bokstäver för hand.
    // Charlotte, Orust (F)

    SvaraRadera
  9. Jag håller lite med Maja om att vi ska kritiskt granska ny utveckling också - för kanske är det inte något som är här för att stanna, utan kanske bara en trend.. I övrigt så tycker jag att skolan ska följa med i samhällets utveckling - eller snarare ser jag detta som ett krav då vi ska lära och fostra framtidens människor. Låter kanske lite klyschigt men barnen/eleverna är ju vår framtid. Jag tycker att man kan fråga sig själv är detta värt att kunna? Vad har det jag lär ut för syfte? Självklart måste vi följa läroplanen och dess mål och krav, men det betyder inte att vi inte kan vara nytänkande i det sättet vi valt oss av att nå målen.Jag tycker att kombination är ett bra ord i det här sammanhanget. Att kombinera det som varit och det som är nytt tror jag i slutändan ger en balans. Sedan behöver man ju inte ge en läsplatta till barn (bara för att det är "nytt"), då föredrar jag boken eftersom det är samma text som ska läsas. Men sammanfattningsvis tror jag på det sunda förnuftet. Jag tror på frågorna Varför lär jag ut detta? Vad lär de sig av detta? Avslutningsvis: kombination!

    SvaraRadera
  10. Samhället utvecklas hela tiden och takten har ökat avsevärt sedan vi gick in i den digitala åldern. Vi har ett ansvar att de unga i skolan ges möjlighet att utveckla förmågor som är nödvändiga när de i framtiden ska ut i samhället. En digital kompetens och förståelse för modern teknik är således nödvändigt. Rätt utnyttjad kan den tillgängliga tekniken utgöra ett stöd i undervisningen för att ge alla elever optimala villkor i sitt lärande. För att detta ska vara möjligt måste förstås lärare vara trygga med tekniken och ges möjlighet till fortbildning. Sen tror jag som flera skrivit att det ändå bör finnas vissa traditionella moment kvar som att kunna uttrycka sig på icke-digitalt sätt.

    Skolan måste hela tiden anpassa sig och utbilda för morgondagens samhälle, inte för den tid som varit. Med framtiden finns både möjligheter och utmaningar!

    SvaraRadera