måndag 4 maj 2015

"Man" eller "Jag"?

När jag läste boken Levd demokrati (2012), så fastnade jag för hur författaren uppmärksammade hur vi människor använder oss av ordet man, respektive jag, i olika situationer. Författaren menar att man ofta tenderar att distansera sig från de mer negativa situationerna genom att använda sig av ordet ”man” istället för det mer personliga ”jag”. Samtidigt så vill vi gärna använda oss av det mer personliga ”jaget” i en positiv mening. Jag kan till exempel som student känna igen mig i hur jag efter en tenta beskriver min prestation som: ”Jag kände att det gick bra för mig på tentan, men samtidigt kan man tycka att frågorna var lite väl svårt formulerade, så man fick ju verkligen tänka till”. Här blir det väldigt tydligt hur ordet ”jag” används i en positiv bemärkelse medan ordet ”man” används i ett mer negativt sammanhang, där jag undermedvetet vill skydda mig själv för att inte framstå som ”dum”.  Jag tror dock inte att detta är en medveten handling utan snarare något som jag bara gör och som därmed ”sitter i ryggmärgen” sedan barnsben.

Samtidigt är det här något som vi pedagoger behöver vara uppmärksamma på när det kommer till hur barn kan komma att uttrycka sig i olika situationer. Det kan exempelvis handla om att en elev uttrycker ”Kan det inte finnas en rastvakt vid gungorna? Man kan tycka att det är lite otäckt att vara där själv”. Kan detta handla om att eleven försöker dölja sin egen rädsla för att gå till gungorna, genom att istället tala om rädslan i allmänhet, eller är detta endast ett omedvetet sätt att uttrycka sig på, från elevens sida? Oavsett vilket så behöver vi som pedagoger nog vara uppmärksamma då en elev använder ordet ”man”, då det kan ligga så mycket mer under ytan som kan behöva synliggöras och kanske till och med utredas.

Detta är något som jag inte direkt har reflekterat över tidigare, därför blev det nästan som en ”aha” upplevelse när jag läste boken då jag tyckte att det stämde in så bra. Det kanske inte direkt är något som jag personligen känner igen från verksamheten, men som nämndes tidigare så känner jag absolut igen mig själv i hur jag brukar uttrycka mig i olika situationer.


Är detta något som ni känner igen er i, eller som ni har stött på tidigare i er verksamhet? Har ni i så fall några tankar och funderingar kring hur man kan synliggöra och uppmärksamma detta? 

/Malin

12 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i detta. Efter att jag läste detta i boken fick även jag, liksom du beskrev att du fick, en aha-upplevelse. Jag tror som du skriver att det är något man säger omedvetet men jag tror även att det självklart "ligger något bakom".. Då jag inte varit verksam som vikarie så länge har jag inte reflekterat på detta ute i skolan men håller med om att det är något man måste vara uppmärksam på. Det kan nog vara jobbigt för många barn att säga rakt ut "Jag tycker att det känns obehagligt vid gungorna, kan det inte vara en rastvakt där oftare" och om man byter ut jaget mot "man" så känns det nog genast lite enklare. Som lärare måste man vara uppmärksam hela tiden. Att lyfta dessa saker, och reda ut om det finns någon underliggande rädsla i elevernas formuleringar, som tex den du beskrev ovan tror jag är av största vikt!

    SvaraRadera
  2. Intressant. Jag känner också igen mig i detta med att säga/skriva "man" eller "jag" som jag använder i olika situationer. Dock har jag inte reflekterat över det i skolorna bland eleverna. Men jag tycker precis som du skriver att det är viktigt att reflektera över ifall det ligger några bakomliggande orsaker till varför man ibland använder "man" istället för "jag". Jag tänker att jag som lärare kan ta upp det i diskussion i klassen då tillfälle uppstår, exempelvis "hur menar du när du säger "man" eller att jag poängterar hur jag själv använder de olika orden, att föregå med gott exempel? Dock tänker jag å andra sidan att jag som lärare inte får göra en grej av något som kanske inte är någonting. Jag tycker många gånger att vi kanske skapar "problem" av något som eleverna inte anser sig vara ett problem. Däremot är det oerhört vikitgt att vara lyhörd och se i vilket sammanhang eleverna i fråga använder "man" för att kunna reflektera över dess orsaker och hur jag kan jobba vidare med det i klassen.

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant! Reflekterade också över detta. Jag har inte tänkt på det ute i verksamheten, men har börjat fundera på det nu när vi skriver inlämningar osv. Har kommit fram till att när jag själv använder "man" i mina texter ska det inte vara något personligt utan något mer flyktigt, än när jag använder jaget så är det personligt. Tror också som Malin att man kanske ibland inte får skapa problemet, utan "smidigt" se vad det underliggande kan vara. Som lärare lär man sig ju också hur eleverna för sig i ord och förändras det ska man vara lyhörd för vad som händer.
    Men en mycket intressant frågeställning som jag själv kommer ta med mig in i verksamheten!

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg! Detta tål att tänkas på. Ett annat vanligt uttryckssätt för att undvika att sätta sig själv i en utsatt position är att säga "många tycker" "vissa tycker". Frågan blir ju då lite; Vilka är "vissa" eller "många"?

    Jag känner igen mig i detta men har inte tänkt så mycket på det tidigare och speciellt inte på att det faktiskt kan vara väldigt användbart i klassrummet. Om jag är medveten om, och reflekterar över hur eleverna uttrycker sig så kan jag ju säkert öka min förståelse för eleverna i många sammanhang. Bra inlägg!

    //Amanda

    SvaraRadera
  5. Intressant och verkligen en "aha-upplevelse" som ni beskriver det. Visst är språket underbart?! Hur man uttrycker sig kan betyda så mycket. Det är viktigt för oss som pedagoger att vi tänker till och lyssnar. Vad sa eleven egentligen? Jag har inte tidigare reflekterat över just "jag" och "man" men kommer efter litteraturen börja göra det nu.
    Jag brukar dock tänka på hur jag uttrycker mig med orden "ni" och "du" vilket också är en intressant diskussion. /Maja Franzén

    SvaraRadera
  6. Vad intressant! Detta har jag själv aldrig tänkt på men från och med nu kommer jag absolut att tänka på det. Mycket bra att uppmärksamma denna del av litteraturen.

    SvaraRadera
  7. Vad intressant! Detta har jag själv aldrig tänkt på men från och med nu kommer jag absolut att tänka på det. Mycket bra att uppmärksamma denna del av litteraturen.

    SvaraRadera
  8. Intressant! Jag har aldrig tidigare reflekterat över detta, varken i mitt privatliv eller i skolan. Nu när jag tänker efter så stämmer det faktiskt i många fall. Att säga "man" kan vara ett sätt att skydda sig själv precis som Amanda S-J påpekar. Genom att säga "man" kan eleverna skydda sig själva och behöver inte uttrycka något som de själva kanske tycker är jobbigt. Dock är det ju viktigt att få eleverna att inte gömma sig för mycket utan att våga säga då t.ex. "Jag tycker att det borde vara en rastvakt vid gungorna för det händer saker där ibland, att någon kanske ramlar av" istället för att säga "Man kan tycka att det borde vara en rastvakt vid gungorna för det händer saker där ibland, att någon kanske ramlar av". Att eleverna känner att det är okej att säga "jag" och att de inte behöver gömma sig bakom "man".

    SvaraRadera
  9. Intressant tanke att "jag" och "man" skulle höra ihop med positiva respektive negativa tankar. Vet inte om jag håller med om det dock. När jag skriver "Jag" är det mer att det är väldigt personligt och att jag vill understryka att det verkligen bara är mina tankar och mitt sätt att resonera, medan "man" är mer generellt.

    SvaraRadera
  10. Intressant inlägg tycker jag! Jag har nog aldrig heller tänkt på att "jag" och "man" hör ihop men visst, nu när jag tänker på det så. Ska absolut tänka på det nästa gång, spännande.

    SvaraRadera
  11. Väldigt intressant inlägg! Har aldrig tänkt på det här med "man" och "jag" förut, men när man sitter och tänker till så är det ju faktiskt så. Verkligen något att tänka på när man pratar med elever.
    /Elisabeth L

    SvaraRadera
  12. Verkligen spännande tankar du kommer med! Har som många tidigare inte reflekterat över deta förens jag läste det själv. Jag granskade också min förra skriftliga inlämning, inlämning1, och där har jag använt man i den lärarstilen som jag inte finner tycke för, så det kan nog stämma till stor del! jag kommer att vara mer uppmärksam när jag hör, lyssnar, ser eller läser ordet "man" och kanske tänka mer än en gång varför just personen i fråga valt det ordet. Blev lite mer intresserad av hur och varför vissa ord väljs av en person. Finns säkert massa ord man väljer beroende på sammanhang, relation till det man har att säga osv. Om du har något tips, tipsa gärna! Tack för trevlig läsning! / Kristin

    SvaraRadera