måndag 11 maj 2015

Privata värderingar


Efter att ha läst i boken Normkritiska perspektiv om Anna Ankas (från svenska hollywoodfruar) syn på kvinnor och män, där hon anser att kvinnor ska ägna sig åt tillfredsställa mannen och ta hand om barn och hem medan mannen ska stå för försörjningen och uppvakta sin fru på ett romantiskt sätt. Hon är även av åsikten att tex män som byter blöjor på sina egna barn är något tragiskt. Detta fick mig att spinna vidare på det här med ens egna värderingar. Jag menar kan man som lärare ha den uppfattningen och fortfarande jobba ut ifrån lgr 11? Kan man i sitt lärarjag följa lgr 11 och dess värdering men privata jaget ha ett annat synsätt?

Jag reflekterar vidare över det här med lärarens egna privata värderingar och hur vi ska möta lärarkollegor med åsikter som går helt mot skolan värdegrund. Tänk att du sitter i lärarrummet och hör en kollega uttrycka sig på ett sätt som inte är acceptabelt hur ska vi då reagera?

//Irina

14 kommentarer:

  1. Jag tror att egna värderingar och tidigare erfarenheter väldigt ofta speglar vilken roll man tar i läraryrket. Detta tas ju även upp i litteraturen, om jag inte minns fel så i Lärare som ledare. I vår grupp (FLLEJM) gjorde vi en gestaltning gällande om att våra egna känslor och tyckanden ibland sätter käppar i hjulet när det gäller att motverka kränkningar. Jag tror att det är svårt om ens privata värderingar skiljer sig så radikalt från den värdegrund som vi ska jobba efter. Men samtidigt måste man ju inta en professionell lärarroll där ens egna värderingar inte spelar någon roll. Men jag tror i vissa fall att detta är svårt.

    SvaraRadera
  2. Förhoppningsvis delar man, som lärare, de värderingar som finns i värdegrunden. Värdegrunden utgår ju från jämlikhet och demokrati. Delar man inte dessa värderingar hoppas jag att man ändå kan vara, som Linda säger: professionell i sin lärarroll, och följa de mål och riktlinjer som finns i styrdokumenten. Som lärare ska man försöka vara en förebild för andra, vilket innebär att man också får passa sig lite mer för vad man säger och gör än vad andra i samhället behöver göra. Vara lite pk… Men delar man de värderingar som finns i värdegrunden tror jag inte att det ska blir för svårt.
    /Sofia

    SvaraRadera
  3. Ens egna värderingar och erfarenheter tror jag utgör mycket av den person man är, då även i yrket. Det är nog svårt att följa Lgr11 med demokratisk grund och samtidigt ha den värderingen..Frågan är i vilken mån det går att vara demokratisk och följa styrdokumenten om man som privatperson har så starka värderingar och åsikter..man kan ju hoppas att det går och att man tänker sig för i yrket, för att på så sätt vara en bra förebild.

    SvaraRadera
  4. Tror absolut att ens egna värderingar och åsikter lyser igenom lättare än man tror även i ens yrkesroll, och därför är det viktigt att man faktiskt delar vad som står i läroplanen. Om man inte delar dessa värderingar kan det nog bli svårt att vara lärare. Skulle man ändå ha åsikter som skiljer sig från läroplanen är det viktigt att man lyckas vara professionell och att man kan gå ifrån sina egna värderingar. Dock är det ju så när man är lärare att man aldrig riktigt kan "stämpla ut". Man ska självklart få vara privatperson efter att skolan slutat och man gått hem för dagen, men man kommer nog aldrig ifrån att det du gör på din fritid ändå kan påverka.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med ovanstående i att ens egna värderingar lyser igenom i de handlingar och ord du väljer och att det därför är viktigt att dela de värderingar som står i läroplanen. Likt ni skrivit ovan är vi viktiga förebilder och jag anser att detta är något att tänka på även då vi inte är i tjänst. Kanske bör man tänka sig för en extra gång för vad man t.ex. lägger ut på sociala medier?
    Sen finns ju alltid ett tolkningsutrymme för alla skriverier men det kanske är en annan fråga. Viktigt är väl ändå att reagera tänker jag, om du hamnar i en situation där en kollega uttrycker något som inte är acceptabelt. Att våga fråga "hur menade du nu?" Kanske har jag missuppfattat eller så kanske en diskussion kan öppna upp ögonen på kollegan.
    /Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Vi lärare är liksom alla elever olika med olika bakgrund och bagage. Det är viktigt att tänka på det i arbetet. Det handlar givetvis om att vara professionell i sin yrkesroll. Jag tänker på det vi skrivit om tidigare om synen på eleven. Här handlar det om lärarens normer om hur vi skapar ett bra samhälle i framtiden. Med andra ord påverkar ens egna normer arbetet och de arbetssätt vi väljer, och det är viktigt att vara normkritisk mot sig själv dagligen.

    SvaraRadera
  7. Att ha ett synsätt på kön som tex Anna anka har som nämns här, är intressant. Jag tror absolut att människors egna synsätt påverkar oss även i arbetslivet. Dock bör man ju kunna skilja på detta i sin yrkesroll, så det borde egentligen inte bli ett problem. Sen är väl Anna Anka ett ganska grovt exempel  .Man kanske kan jämföra det med att vara politisk aktiv i ett parti, men att inte främja den politiken ute i skolan bland eleverna. /Annika Lund

    SvaraRadera
  8. Jag tror också att privata värderingar och åsikter kan lysa igenom. Jag personligen tycker inte att man passar att vara lärare om man inte ser värdegrunden som självklar. Här tror jag precis som andra tidigare har skrivit att man måste skilja på yrkesrollen och privat och lägga sina egna värderingar åt sidan och vara professionell. Något som jag började fundera lite på i den här diskussionen är om en lärare t.ex. har starka rasistiska åsikter och fördomar, som så tydligt skiljer sig radikalt från värdegrunden. Är det någon som stött på detta?

    SvaraRadera
  9. Oj vilken spännande fundering! Men jag håller med föregående kommentarer om att man MÅSTE vara professionell i sin yrkesroll. Visst har vi rätt till åsikter och värderingar men är det radikala åsikter ska de inte lysa igenom. men det är ju som ni säger att vissa åsikter kommer förmedlas på eleverna, vi är ju bara människor. Jag tror man måste tänka till lite, "vad säger jag på jobbet". Det kan ju gå över styr åt båda håll, att gå runt och "vägra" se kön och kalla alla för hen och inte anpassa sig efter normer, ex gå in på herrtoaletten fast man är kvinna. Det jag menar är att man kan förmedla så mycket knasigt när man inte tänker sig för. / Maja Franzén

    SvaraRadera
  10. Håller med föregående talare. Tror det är svårt att göra ett bra jobb om man har helt andra, och väldigt starka värderingar än de som står i lgr11. Det kommer nog att påverka så pass mycket att det inte blir okej. Men man kan ju hoppas, om det nu finns lärare som har sådana typer av åsikter, att de klarar att hålla sig professionella i sin yrkesroll och skilja på sina egna privata åsikter och deras uppdrag.

    Tycker att Elisabeths förslag om att reagera och ifrågasätta var bra. Det behöver inte vara svårare än så. Man kan bara fråga "Hur tänkte du nu?" och hoppas på att personen får sig en tankeställare eller förklarar hur denne menat.

    SvaraRadera
  11. Håller med om att det blir nog svårt att göra ett riktigt bra jobb om man har så olika åsikter och värderingar än det som vi ska följa i lgr11. Alla vi människor är olika och tycker olika vilket vi naturligtvis ska få göra men har man åsikter och värderingar som Anka måste man vara professionell nog i sin yrkesroll och inte visa dem i skolan!

    SvaraRadera
  12. Intressant tanke … Vad skulle jag göra om en lärare uttryckte sig på ett icke korrekt sätt? Jag hoppas och tror att jag kan säga ifrån och tala om att det inte är OK att säga så inom skolans område. Jag hoppas att jag kan påminna genom att ge några litteraturcitat från Lgr 11, värdegrunden och skolans likabehandlingsplan så jag verkligen kan trycka till hen direkt.

    SvaraRadera
  13. Bra tankar och en mycket bra fråga! Jag har klurat på detta många gånger och jag tror att man kan han andra värderingar (men inte allt för starka, då tror jag att de lyser igenom). Jag själv anser mig vara ganska öppen av mig för åsikter, tankar osv, så jag ser inte detta som något problem. Jag tror att det är viktigt att man ser olika på sin roll i hemmet och på den ledande rollen i skolan. I skolan får man acceptera den värdegrund som ska råda där och det är den man får förhålla sig till där. Om man skulle ha andra värderingar gällande pojkar och flickor i hemmet får man låta de egna värderingarna stanna hemma när man går i jobbet. Att vara öppen för alla åsikter i verksamheten tror jag är nyttigt. Man kommer stöta på värderingar som inte är okej enligt skolans värdegrund och då får man se till att möta upp dem med förståelse, diskussioner och respekt. Alla människor tycker olika om saker och ting och man kan lära utav varandra, men vissa åsikter och värderingar är inte okej och då får man förklara för både sig själv och eleverna varför de inte är okej.Som sagt jag tror att det kan funka med andra värderingar än de som lgr 11 föredrar, men jag tror inte att det funkar om de är för starka. Kanske kom av mig lite mitt i texten, men det är en intressant fråga som borde diskuteras mer.
    mvh Kristin

    SvaraRadera
  14. Intressant fråga! Jag upplever det som generellt rör ens egna åsikter bör stanna hos en själv, det får inte påverka uppdraget. Men jag kan tänka mig att den typen av åsikt liknande den du nämner säkerligen påverkar hur personen bemöter eleverna vilket är helt fel. Om det skulle dyka upp från en kollega hoppas jag att jag vågar säga ifrån, för att visa just hur problematiskt det kan bli i mötet med eleverna. Att tycka är en sak, men det är nog sällan det inte påverkar agerandet.

    SvaraRadera